Murat Aras, 15 yıldır dizi sektöründe senaristlik yapıyor.
Aras'ın yazdığı diziler arasında, "Ayrılsak da Beraberiz", "En Son Babalar Duyar", "Papatyam" ve daha birkaç dizi var. 2012
yılından beri de TRT'de yayınlanan "Seksenler" dizisinin senaryosunu
yazıyor. Murat Aras ile senaristliğin zorluklarını ve setlerde yaşanan durumları
konuştuk.
"Sendikalar modern toplumların ve demokrasilerin
vazgeçilmez parçasıdır"
Senaryo yazarı olduğu için setlerdeki durumlarla birebir
ilgili olmadığını söyleyen Murat Aras, setlerin "tehlikeli" statüsüne
yükseltilmesi konusunda "Tehlikeli statüsüne alınması doğru bir
karardır" dedi ve sözlerine şöyle devam etti: "Dizi çekimleri
eskisine göre çok daha uzun sürmektedir ve setler uzun süre çalışılan mekanlar
haline gelmiştir. Çalışma ortamında yoğun elektrik kullanımı, ağır ekipmanlarla
çalışılması gibi nedenlerle setler her zaman iş kazası tehlikesi ile karşı
karşıyadır." Böyle bir kazanımın yanında ileriye yönelik beklentilerini
sorduğumda ise, "İleride çalışma saatlerinin düzenlenmesi gibi konularda
yeni kazanımlar olması gerektiğini düşünüyorum" dedi.
Sendika konusuna da değinen Aras, "Sendikalar modern
toplumların ve demokrasilerin vazgeçilmez parçasıdır. Sendikalar üyelerinin hem
devlet hem de işveren karşısında ortak sesidir ve çalışma şartları ile ilgili
dengeyi kurmak için vazgeçilmezdir. Senaryo yazarları olarak bir meslek birliğimiz var. Gerek devletin ilgili mercilerine gerek yapımcı ve televizyon
kanallarına karşı taleplerimizi ve şikayetlerimizi iletmek için faydalı oluyor"
diyerek birleşme konusunda düşüncelerini ifade etti.
"Set çalışanlarının gelirlerini yükseltecek bütçelerle
çalışmak gerekir"
Setlerdeki durumlarla yakinen içli dışlı olmasa da yaşadığı
herhangi bir set kazasını sorduğumda Murat Aras, "En Son Babalar
Duyar" dizisinde yaşadığı bir olayı anlattı: "Diziyi çekerken sette
elektrik kontağından bir yangın çıkmıştı. Bu çekim programını ve dolayısıyla
senaryoyu çok etkilemişti. Yeni hikayeler ve mekanları hızla adapte etmemiz
gerekmişti."
Starlar ve set işçileri arasındaki ücret uçurumu hakkında
görüşlerini almak istediğimde Aras, bu ücretlerin dünyanın her ülkesinde yüksek
olduğunu söyledi ve "Starların aldığı yüksek ücretler üzerine düşünerek
değil de set çalışanlarının gelirlerini yükseltecek bütçelerle çalışmak gerektiğini
düşünüyorum" dedi.
"Yabancı setlerde zamana karşı yarışın bizimkine göre
daha az olduğunu söylemek zor değil. Daha geniş zamanda, daha özenli ve
dikkatli çalışmak mümkün oluyor. Ama bizim setlerde her şey çok hızlı. Bu da
riskleri ve tehlikeleri beraberinde getiriyor" diyerek dizi süreleri
üzerinden Türkiye'yi ve yurtdışını da kıyaslamış oldu.
Murat Aras ile son olarak senaristliğin nasıl bir meslek
olduğunu ve yaşadığı zorlukları sordum. Bir senarist hikayeyi nasıl yazıyor,
nasıl planlıyor? "Senarist olarak hikaye bulmak ve bölümleri planlamak
için haftanın 2-3 günü üçer dörder saat çalışıyoruz. Yazma aşamasında ise günde
5-6 saat çalışarak üç gün içinde senaryoyu tamamlıyoruz. Senaristliğin en büyük
zorluğu, sürekli olarak yeni ve ilgi çekici hikayeler bulma
zorunluluğudur" diyerek sorumu cevapladı.
Çekilen dizilerin sürekli başka ülkelerle kıyaslama
yapıldığını söylediğimde, Aras da en çok zorlanan konunun hikaye olduğunu söyledi.
"Hikaye konusunda tek rakibimiz sadece yerli yapımlar değil aynı zamanda
yayınlanır yayınlanmaz dünyanın her ülkesinde seyredilebilen yabancı yapımlar.Yeni
bir hikaye bulduğumuzu düşündüğümüzde birileri 'O bir Amerikan dizisinde
yapıldı' ya da 'Bir Kore dizisinde yapıldı' diyebiliyor. Telif gibi konular
devreye girdiği için hikaye çöpe atılıyor."
Son olarak senaristliğin teknik bir konu olduğunu ve biraz
eğitimle de öğrenilebilecek bir şey olduğunu söyleyen Murat Aras, "Zor
olan yaratıcı düşünebilme yeteneğidir. Yani yeni ve değişik hikaye bulabilmek ve bu hikayeyi doğru bir
şekilde anlatabilmek zor. Bu anlamda senaristlik bütün dünyada giderek zorlaşan bir
iştir. Tabi zorlaşan şartlar daha yaratıcı fikirlerin ve hikayelerin de önünü
açıyor aslında. Dünyanın en çok seyredilen iki filminden biri Titanik'tir ve
özünde zengin kız fakir oğlan hikayesidir. Diğeri de Avatar'dır. Yani biri
çıkmış ve giderek zorlaşan hikaye bulma işinde, mavi yaratıklardan bir dünya
kurarak fark yaratmış ve başarılı olmuştur. Senarist olmak isteyenler de yeni
Avatar'lar bulmak zorundadır" dedi.
Tür: Fotoğraflı haber
Görüntüler: Hazan Celhunz
Görüntüler: Hazan Celhunz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder